tisdag 16 juni 2009

En rödrutig filt, ett par trädgrenar som sakta gungar i takt med vinden och som släpper igenom just precis lagom med solljus från en skinande sol. Jordgubbssaften men några klirrande isbitar står inte långt borta. Det enda som fattas är ett par riktigt goda kakor. Du sträcker dig efter kakfatet men upptäcker att det är tomt!

Haha! Här kommer receptet på kakan som jag tog med mig till knytisen som klassen hade under historialektionen. Det blev många uppskattade miner och många efterlyste ett recept, så här kommer det. Hoppas ni får lika många uppskattade miner och slipper tomma kakfat^^


Vinbärsrutor:
Ingredienser:
4 ägg
6 dl socker
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
200 g smält smör
o,5 l vinbär
.
Såhär gör du:
Lägg först ett bakplåtspapper i en långpanna. Sätt ugnen redan nu på 175 grader. Vispa ägg och socker. Vispa dessa två före ni har i de andra ingredienserna. Det gör att kakan blir luftigare och det betyder även godare! Häll smeten i långpannan och strö över vinbären. Det ska vara tätt och många vinbär på smeten. När den kommer in i ugnen så sväller kakan och vinbären blir mindre. Så det kommer inte bli så tätt som det ser ut att bli. Grädda i 30-40 min. Oftast räcker det med 30 minuter.^^
.
För er som inte gillar sötsaker och inte finner receptet intressant kan jag glädja er med att berätta om min dag istället. Idag var jag nämligen på upptaktsmöte med sommarjobbet. Kommer att få jobba helg, vilket betyder MER PENGAR! Haha. Väl hemma igen skulle man klippa gräset. Och som vanligt när det gäller mig och maskiner så är det någonting som knasar. Får stå ett bra tag och försöka dra igång maskinskrället. Sedan tar bensinen slut så man får springa och fylla på det, observera jag är då tvungen att stänga av gräsklipparen... Sedan när man ska starta den är det samma visa som förra gången, får dra lika många gånger igen. Och så många gånger som jag dragit i det där repet är det inte konstigt att det till sist går av. Och där står jag med hälften av repet i handen och resten sitter intrasslat i maskinen. Hur lyckas jag??^^ Det hela slutar i alla fall med att jag är tvungen att erkänna mig besegrad av denna simpla maskin och jag går in och tröstäter lite glass istället. God vaniljglass om det är någon som undrar^^


Ha dé!^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar